dinsdag 12 oktober 2010

Mediawijsheid

Mediawijsheid is alle kennis en vaardigheden en de mentaliteit die mensen nodig hebben om bewust, kritisch en actief mee te doen in de wereld van vandaag en morgen ,  waarin media een bepalende hoofdrol spelen.
  (Bron: Raad voor Cultuur)


Toen ik mij opgaf voor de 23-dingen cursus, had ik geen idee wat me te wachten stond. Ik had alleen gehoord dat het me veel tijd zou kosten. Nou dat laatste klopte in ieder geval, maar erg is dat zeker niet.
Integendeel zelfs; door de steeds veranderende vragen en opdrachten werd ik steeds fanatieker om uit te zoeken hoe de "dingen" in elkaar staken. Zo kreeg ik spelenderwijs allerlei technieken onder de knie.
Veel van die "dingen" , zoals  Facebook, Flickr en LibryThing kunnen zo een plekje op de bibliotheek website krijgen . Twitter en de Aquabrowser van Hollandnet zijn natuurlijk al geïntegreerd op de site.
Google Docs is een handig hulpmiddel en heeft zichzelf inmiddels al bewezen in onze organisatie.
Zonder Google Reader zou het leven niet meer hetzelfde zijn. Ik kan niet meer zonder!
Delicious vind ik ook een uitvinding : via een trefwoord allerlei geselecteerde sites voor je neus krijgen, echt geweldig. Dan zijn er nog de "speeldingen", zoals YouTube, Online muziek en Plaatjes bewerken. Ook leuk en altijd handig om klanten op attent te maken.
Ik denk dat  bibliotheek Katwijk zich gelukkig mag prijzen met een team medewerkers die zichzelf in zo'n korte tijd hebben verdiept in het 23-dingen aanbod.

En dat alles natuurlijk onder de bezielende leiding van Walter en Monique, die  op de achtergrond bijna altijd beschikbaar waren/zijn voor adviezen. Zij kunnen beiden heel knap allerlei gedachtensprongen van ons analyseren en in een handomdraai met een idee of een oplossing komen.

En nu, wat nu verder? Het digitale zwarte gat voel ik al aankomen!!!

2 opmerkingen:

  1. Het is oktober, duin en strand weer vrij toegankelijk voor Frisa... die is dolblij met dat "zwarte gat"! Perfecte timing toch.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Ik denk dat bibliotheek Katwijk zich gelukkig mag prijzen met een team medewerkers die zichzelf in zo'n korte tijd hebben verdiept in het 23-dingen aanbod."
    Daar ben ik het nou eens helemaal mee eens!!!!
    En pas op voor je zwarte gat; lees anders gewoon een boek! Kan ook heel leuk zijn hoor!

    BeantwoordenVerwijderen